fortsättning julen 2009 - Juldagen

Och så är 2009 slut. Första året som Bella varit med från början till slut. Året försvann som en grisblink (lånar ett uttryck från käre Parsley, som i mitt tycke, används alldeles för sällan). Det har varit ett händelserikt år, och mycket har dokumenterats i bilder, och lite i text. Men nu tänkte jag inte skriva någon årskrönika, men jag måste erkänna att jag är sugen på att skriva någon form av referat över 2000-talets första decenium. Jag har gått igenom decenniet i huvudet och det har ju hänt en HEL DEL! Konstigt vore det väl annars, åren mellan 25-35 är ju händelserika år för de flesta.
Vi får se, om månen står i rätt lutning mot jorden en kväll och stjärnorna har rätt glans, kanske jag rentav slår slag i saken och skriver ner händelser och minnen mellan 2000-2010.

Så. Över till juldagen. Efter en lång julafton, där över 12 timmar spenderades hemifrån, gick juldagen i långsamt tempo. Vi sov lite längre än vanligt och tog det lugnt på förmiddagen, sedan var det dax för hela lilla familjen att julfina upp sig inför julmiddagen hos Bellas mormor. En bilresa dit innebär tyvärr alltsomoftast parkeringsproblem och så även denna gång. Efter ett par varv på parkeringarna insåg vi att närmsta lagliga parkering förmodligen var på Citygross kundparkering (och där får man endast stå 2 timmar med p-skiva) valde vi ett halvförbjudet p-alternativ nära Mormor Magdas hus. Där väntade Gammelmormor och Robert och en hel bergskedja av julklappar.

Efter middagen vara det paketöppning och Isabella som hade vanan inne från gårdagen delade snabbt och säkert ut alla paket efter att Robert läst upp vem som skulle ha paketet. Alla stora paket gick, kanske inte helt otippat, till den lilla paketutlämnaren. Morbror Robert hade gått wild 'n crazy i stans alla leksaksaffärer. :-)

När paketen var öppnade och alla tomtar avtackade, var det dags för tomtegröt, kaffe och kakbuffé! Gott, gott, gott!! När vi så småningom sa adjö kunde vi med lätthet ha rullat den korta biten till bilen om vi hade velat.

Som utlovat kommer här lite bilder från juldagen. Enjoy!

Bella sitter på en julklapp. Bakom ser ni glimtar av bergskedjan jag nämnde ovan.
 

Flitiga nissan bär det stoooora paketet till Mormor.
 

Om jag grimaserar och härmar Gammelmormor, får jag en till kaka då?


Efter all julmat (bl.a samsades ål, lax, sill, praliner, pepparkakor och choklad i Bellas mage) gäller det att utöva julgymnastik. Fällkniven på hög höjd (dvs i pappas famn) uppskattas. Inomhuspulka-åkning är en annan favorit.
   

Min första motorcykel!! Den är stor, låter jättemycket och kör jättefort (och kan, när mamma och pappa fyllt tanken med medföljande såpbubblor - vilket mamman i skrivandes stund inte kan se sig själv göra förrän motorcykeln är förflyttad utomhus - med enkla knapptryck producera stora fartbubblor).
OBS! Om du ser en trehjuling med sjöjungfru på ratten är du vuxen och fantasilös. 
  

Det var allt för denna gången från Lilla familjen! God fortsättning allihopa!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0